07/09/2020 Minicase I

Maandag begon met een kick-off en werd de start van de eerste mini-case geïntroduceerd. Vervolgens hebben wij kennis mogen maken met de opdrachtgever en kregen wij een presentatie te zien over het bedrijf, wat ze doen en de bijbehorende opdracht.

Op het laatste moment werd ons verteld dat wij als team I als eerste de opdrachtgever mochten gaan bezoeken en interviewen in Sneek. Dit was erg onverwachts, desalniettemin kon het overgrote deel van team gelukkig aanwezig zijn en hebben we veel uit het gesprek kunnen halen. Tijdens het bezoek heb ik genotuleerd en gevraagd om meer materiaal wat voor ons van toepassing kan zijn m.b.t de opdracht en deze vervolgens gedeeld met de rest van de Next Web community.

Na afloop van het bezoek aan het bedrijf waren we als team al iets wijzer geworden, maar hebben wij besloten om deze week nog enige research te verrichten over onderwerpen zoals ladderparticipatie, co-creatie en framing. Vervolgens hebben we de resultaten die we uit dit onderzoek hebben gehaald met elkaar gedeeld en besproken. Hieruit kwam naar voren dat er nog wat aanvullend onderzoek nodig was m.b.t. het onderwerp: ontwerpateliers. Hierbij is er besloten om gezamenlijk gebruik te maken van de 'Rapid Research methode om zo binnen een kort tijdsbestek de benodigde informatie op te kunnen halen en te verzamelen.  Aansluitend hierop zijn we als team gaan kijken naar verbeterpunten die toegepast zouden kunnen worden en hebben we hierbij een Design Gap opgezet. 

Na afloop is alle informatie verzameld en in een video verwerkt die we deze week aan moesten leveren Hierbij was het de bedoeling dat we als team elkaar feedback gingen geven wat weer nieuwe inzichten opleverde en soms ook nieuwe informatie wat weer gebruikt kon worden in het verdere onderzoek. Hiernaast heb ik op de vrijdag ook een college: Research Expert bijgewoond, dit was ook zeer waardevol. Al met al een zeer productieve en leerzame week!

Teambonding met Team I 💪
Teambonding met Team I 💪














11/09/20' Notulen Research Expert:

Designers paradox
Op onderzoek is geen rechte lijn, het zijn kleine stukjes onderzoek belangrijk onderdeel dat je daar uitkomt

Major principles of design thinking
Purposive  een traject die doelgericht is, je probeert dingen uit om een reden. je bent ook echt een probleem aan het oplossen. Er is een probleem dat los je op daar heb je onderzoek voor nodig

Human centered
Iemand heeft een probleem dat is vaak de klant van jullie klant en daar lossen jullie het voor op en datgene wat jullie onderzoeken heeft vaak met de eindgebruiker te maken, daar zul je meer over moeten weten moet je terug laten zien in je research

Balance of creative 
Er moet ook geleverd worden binnen een project en deze moet een beetje economisch zijn over welke onderwerpen is het zinvol om onderzoek te doen en bij welke stukken maken we een creatieve sprong we weten genoeg en we weten welke kant we op moeten. ( De aanleiding voor een onderzoek)

Iterative
Je doet kleine stukken onderzoek, je leert er wat van en dit leid tot nieuw onderzoek in een volgende iteratie. Er is niet een grote onderzoeksvraag waar je de hele semester aan werkt je volgt wat er nodig is in het project en wat er in de vorige iteratie gevonden is. Het project moet er ook baat bij hebben in elke fase van het projectEr zijn twee dingen tijdens het onderzoeken:

Rigor hoe gedegen is het gene wat je doet
Relevance komt het op een relevant moment, heeft het praktische impact, heb jij er wat aan heeft je groep er wat aan.

·        Neem je onderzoeksresultaten mee uit andere iteraties

·        Research die fundamenten onder je design zet. (informed)

·        Research die inspiratie geeft om het design mee te onderbouwen, het geeft punten aan voor de designer let hierop dit werkt wel dit werkt niet. 

·        Design gap is het gat wat er nu is en wat je zou willen, het spanningsveld tussen de huidige en gewenste situatie en niet meer dan dat.

·        Onderzoeksvraag/hypothese opstellen bij onderzoek, klein beetje methode/aanpak bij onderzoek.
geeft kennis over het probleem, geeft kennis over mogelijke ingrediënten voor oplossingen

·        Maak veel prototypes boundary object, om probleem op te lossen, kan gebruikt worden voor experts

Prototype

·        Doelgericht voor bepaalde onderzoeksvraag hypothese zo weinig mogelijk moeite in stoppen zolang het maar dit doel kan testen, desnoods live tekenen is ook prima

·        Flexibel (materiaal) zodat je verschillende aanpakken kan hebben)

·        Goedkoop (wegwerp kwaliteit, mensen gaan er misschien aan hechten en dan wordt het moeilijker om weg te werpen)

·        Snel om te maken

·        Geen voorloper van het eindproduct

·        Inform je design

·        De wijze waarop je feedback krijgt zal vaak gebaseerd zijn op hoeveel werk je erin hebt: maak eenvoudige prototypes, die makkelijk aanpasbaar zijn, zodat je er niet aan gehecht aan hoeft te zijn, en dat diegene waar je test weet dat die oprechte feedback mag geven

·        Zorg elke iteratie voor feedback

·        onderzoek thv van het product

·        onderzoek met prototypes/boundary objects wirght 20212

·        Passend methodes, correct opgeschreven

·        Rapid and relevant research

·        Prototypes zorgen voor een focus in het project

·        Altijd met als doel een beter product te gaan maken in de volgende iteratie

·        Welke methode heb je ingezet en wat de resultaten daarvan waren

·        Design research cycle

·        Hasso platner 

Reacties