07/09/2020 Minicase I
11/09/20' Notulen Research Expert:
Designers paradox
Op onderzoek is geen rechte lijn,
het zijn kleine stukjes onderzoek belangrijk onderdeel dat je daar uitkomt
Major principles of design thinking
Purposive een traject die doelgericht is, je probeert dingen uit om een
reden. je bent ook echt een probleem aan het oplossen. Er is een probleem dat
los je op daar heb je onderzoek voor nodig
Human centered
Iemand heeft een probleem dat is vaak de klant van jullie klant en daar lossen
jullie het voor op en datgene wat jullie onderzoeken heeft vaak met de
eindgebruiker te maken, daar zul je meer over moeten weten moet je terug laten
zien in je research
Balance of creative
Er moet ook geleverd worden binnen een project en deze moet een beetje
economisch zijn over welke onderwerpen is het zinvol om onderzoek te doen en
bij welke stukken maken we een creatieve sprong we weten genoeg en we weten
welke kant we op moeten. ( De aanleiding voor een onderzoek)
Iterative
Je doet kleine stukken onderzoek,
je leert er wat van en dit leid tot nieuw onderzoek in een volgende iteratie. Er
is niet een grote onderzoeksvraag waar je de hele semester aan werkt je volgt
wat er nodig is in het project en wat er in de vorige iteratie gevonden is. Het
project moet er ook baat bij hebben in elke fase van het project. Er zijn twee dingen tijdens het onderzoeken:
Rigor hoe gedegen is
het gene wat je doet
Relevance komt het op een relevant moment, heeft het praktische impact,
heb jij er wat aan heeft je groep er wat aan.
·
Neem je onderzoeksresultaten mee
uit andere iteraties
·
Research die fundamenten onder je
design zet. (informed)
·
Research die inspiratie geeft om
het design mee te onderbouwen, het geeft punten aan voor de designer let hierop
dit werkt wel dit werkt niet.
·
Design gap is het gat wat er nu is
en wat je zou willen, het spanningsveld tussen de huidige en gewenste situatie
en niet meer dan dat.
·
Onderzoeksvraag/hypothese opstellen
bij onderzoek, klein beetje methode/aanpak bij onderzoek.
geeft kennis over het probleem, geeft kennis over mogelijke ingrediënten voor
oplossingen
·
Maak veel prototypes boundary
object, om probleem op te lossen, kan gebruikt worden voor experts
Prototype
·
Doelgericht voor bepaalde onderzoeksvraag hypothese zo weinig mogelijk moeite
in stoppen zolang het maar dit doel kan testen, desnoods live tekenen is ook prima
·
Flexibel (materiaal) zodat je verschillende aanpakken kan hebben)
·
Goedkoop (wegwerp kwaliteit, mensen gaan er misschien aan hechten en dan
wordt het moeilijker om weg te werpen)
·
Snel om te maken
·
Geen voorloper van het eindproduct
·
Inform je design
·
De wijze waarop je feedback krijgt
zal vaak gebaseerd zijn op hoeveel werk je erin hebt: maak eenvoudige prototypes,
die makkelijk aanpasbaar zijn, zodat je er niet aan gehecht aan hoeft te zijn,
en dat diegene waar je test weet dat die oprechte feedback mag geven
·
Zorg elke iteratie voor feedback
·
onderzoek thv van het product
·
onderzoek met prototypes/boundary
objects wirght 20212
·
Passend methodes, correct
opgeschreven
·
Rapid and relevant research
·
Prototypes zorgen voor een focus in
het project
·
Altijd met als doel een beter
product te gaan maken in de volgende iteratie
·
Welke methode heb je ingezet en wat
de resultaten daarvan waren
·
Design research cycle
· Hasso platner
Reacties
Een reactie posten